Kom regningen ikke for hurtigt?

  • Send til en ven     Send til Facebook Send til Facebook

    Udskriv Udskriv Del med venner

    Spørgsmål:

    hej tandlæger, jeg har fået til opgave af mine forældre at finde ud af lang tid man skal have fra regningen kommer til man skal betale, episoden var følgende min papfar havde være til tandlæge og brugte 3000,- med en behandling der ikke var helt færdig, så man kan sige det var en mellembetaling, for første del.
    her forleden fik vi så regningen på brev, og der havde vi så 3 dage til at betale så hurtigt kunne vi ikke skaffe 3000,- så spekuleret vi over om man ikke har 14 dage til at betale i, fra vi får brevet, til det skal betales??? eller hvad siger loven???

    Svar:

    Kære Lasse,

    Det lader til at I har fået lavet en slags betalingsaftale med jeres tandlæge, og den aftale har I så naturligvis pligt til at overholde.

    Som hovedregel skal man betale for en ydelse når man modtager denne. Man har ikke nogen ret til at få noget lavet på kredit, og tandlægen kan endda også kræve forudbetaling, eller en bankgaranti, for de ydelser man køber hos tandlægen.

    Har I indgået en aftale med jeres tandlæge, hvor I eks. får regningen med hjem eller tilsendt, har I ret til en rimelig betalingsfrist, således at I kan nå i banken eller på posthuset inden fristens udløb. Så de 3 dage kan nok anses for at være en rimelig frist.

    De fleste tandlæger har elektroniske journal- og bogføringssystemer, og i disse systemer angiver man typisk nogle standard værdier for betalingsfrister m.m. Så mon ikke jeres tandlæge ville være villig til at vente i et par uger på betalingen, hvis I ringer til tandlægen og ærligt forklarer situationen. Det ville jeg mene var et forsøg værd. Personligt har jeg aldrig sagt nej til en ærlig forespørgsel på nogle ugers yderligere kredit.

    I kan også læse mere om jeres rettigheder m.m. på Forbrugerombudsmandens hjemmeside: Regninger og betalingsfrister

    Håber du kan bruge mit svar.

    Med venlig hilsen

    Tandlæge Joan Olsen

    www.tandpleje.dk/brevkassen

    Tandpleje.dk™ – Vejen til sundere tænder

    Vigtigt!

    Spørgsmål besvaret af tandlægen kan blive lagt ud på portalen i anonym skikkelse. Vi kan dog ikke garantere svar på alle spørgsmål, og svar fra tandlægen kan aldrig erstatte dialog eller konsultation med egen læge. Et svar gennem brevkassen skal udelukkende opfattes som oplysende materiale.

    Brugerbetingelser:
    http://www.tandpleje.dk/kontakt/brugerbetingelser

    Spørgsmål besvaret af tandlægen kan blive lagt ud på portalen i anonym skikkelse. Vi kan dog ikke garantere svar på alle spørgsmål, og svar fra tandlægen kan aldrig erstatte dialog eller konsultation med egen læge. Et svar gennem brevkassen skal udelukkende opfattes som oplysende materiale.

    Indlæg

    2 kommentarer til artiklen “Kom regningen ikke for hurtigt?”
    1. Denni siger:

      Ja det hjælper da kun på den negative omtale når en tandlæge ikke giver mere end 3 dages frist. Det er heller ikke alle der lige tjekker deres postkasse konstant eller er hjemme og venter på breve hele tiden, så efter min mening er 3 dage IKKE nok, og man ser da også oftest en frist på op til 14 dage, af firmaer der kan finde ud af at give bare lidt service.

      • Joan siger:

        Der bliver spurgt om hvilke rettigheder man har som forbruger, når man skal betale for en vare eller tjenesteydelse man har købt. At nogle forbrugere har en forventning om flere ugers gratis kredit og at få regningerne tilsendt med posten, er et helt andet spørgsmål, og en service som forbrugeren ikke har noget retmæssigt krav på.

        I sidste ende vil omkostningerne ved sådan en service da også blive lagt oveni prisen på de varer og tjenesteydelser der sælges. Det er jo ikke helt gratis for en virksomhed at tilbyde flere ugers gratis kredit, at bruge både tid og penge på post forsendelser, påmindelser, rykkere m.v.

        Jeg har svært ved at se hvorfor det skal give dårlig omtale, hvis en tandlæge ikke giver mere end 3 dages gratis kredit. Er det ikke mest naturligt at en forbruger betaler kontant ved levering?

        kh

        Joan

    Sig din mening

    Diskutér denne artikel med andre brugere.
    (Hvis du ønsker at tilknytte et billede til dine indlæg. Så få dig en gravatar!)