Tandlægeforeningens Patientforsikring

  • Send til en ven     Send til Facebook Send til Facebook

    Udskriv Udskriv Del med venner

    Tandlægeforeningens Patientforsikring dækker, efter reglerne i klage- og erstatningsloven, skader i forbindelse med undersøgelse og behandling hos tandlæger.

    Her kan du læse om, hvordan ordningen fungerer for dig som patient. Denne vejledning kan kun opfattes som en forenklet indføring i reglerne, da det vil være for omfattende at have alle detaljer med. Du bør rådføre dig hos din egen tandlæge, hvis du ønsker yderligere informationer.

    Du finder også hele ordningen beskrevet på Tandlægeforeningens Patientforsikrings hjemmeside.

    Forsikringen dækker
    Skader sket i perioden efter den 1. januar 2004 er dækket, hvis den er sket i forbindelse med behandling hos en privatpraktiserende tandlæge eller i forbindelse med behandling i Regionstandplejen (tidl. Amtstandplejen), i de kommunale tandplejeordninger eller på en af universiteternes tandlægeskoler.

    Er skaden sket før den 1. januar 2004, er den kun dækket hvis den er sket i forbindelse med behandling hos en privatpraktiserende tandlæge.

    Hvornår du får erstatning
    Selv om erstatningsordningen kun dækker skader sket i forbindelse med undersøgelse og behandling hos en tandlæge. Har du dog mulighed for at få erstatning, selvom skaden ikke skyldes fejl fra tandlægens side.

    Hvis du blev påført en skade i forbindelse med en tandbehandling, kan der ydes erstatning, hvis det vurderes at skaden med overvejende sandsynlighed er forårsaget på én af følgende måder:

    • Hvis skaden kunne være undgået ved en anden behandling, der i den givne situation ville have været den bedst mulige.
    • Hvis skaden skyldes fejl eller svigt i teknisk apparatur og redskaber.
    • Hvis skaden kunne være undgået ved hjælp af en anden lige så effektiv behandlingsteknik eller metode.
    • Hvis skaden er meget sjælden og alvorlig i forhold til den sygdom, der behandles for, og dermed går ud over, hvad man med rimelighed bør tåle.

    Anmeldelsesfrist
    For at være berettiget til erstatning, skal skaden være anmeldt senest fem år efter, at du har fået kendskab til den. Der må dog højst være gået ti år, siden skaden blev forvoldt.

    Ved ulykkestilfælde
    Kommer du til skade ved en ulykke på en tandklinik, som ikke er et led i den faglige behandling, fx. ved at falde på et glat gulv, kan der kun ydes erstatning, hvis der er begået fejl fra klinikkens side.

    Hvad der ydes erstatning for
    Der ydes erstatning efter reglerne i Erstatningsansvarsloven.

    • Der ydes erstatning for udgifterne til udbedring af skaden, dvs. de merudgifter, der er en følge af skaden.
    • Derudover kan der eventuelt ydes erstatning for andre udgifter, der er en følge af skaden, fx udgifter til medicin.
    • Der kan ydes erstatning for tabt arbejdsfortjeneste og tab af erhvervsevne. Desuden kan der ydes godtgørelse for svie og smerte samt for varige mén.
    • Der ydes normalt kun erstatning, hvis erstatningsbeløbet er større end 1.000 kr. For skader i forbindelse med behandling i regionstandplejen, de kommunale tandplejeordninger eller på universiteternes tandlægeskoler ydes kun erstatning, hvis beløbet er over 10.000 kr.

    Hvad der ikke ydes erstatning for
    Der ydes ikke erstatning for udgifterne til selve den behandling, du kom for at få lavet. Disse udgifter står altid for egen regning. Det samme gælder, hvis behandlingen skal gøres om, fordi den af den ene eller anden grund mislykkedes.

    Du kan heller ikke opnå erstatning for følger af den sygdom eller ulykke, som du har fået behandling for, eller hvis behandlingen ikke har ført til det forventede resultat.

    Hvis du af en eller anden årsag mener, at behandlingen har været mangelfuld, kan du evt. kræve honoraret betalt tilbage. Dette krav vil i så fald ikke være dækket af forsikringen, men skal fremsættes i forbindelse med en klage til tandlægenævnet i din region.
    Tandlægenævnet vil så tage stilling til, hvorvidt du bør få pengene igen for den behandling, du har fået, og som ønsker at klager over.

    Læs mere om hvordan du klager til det regionale tandlægenævn.

    Hvordan du søger erstatning
    Hvis du mener, at du har ret til erstatning, kan du selv eller sammen med din tandlæge udfylde en skadesanmeldelsesblanket og sende den til:

    Tandlægeforeningens Patientskadeforsikring
    Svanemøllevej 85
    DK-2900 Hellerup

    Sagsbehandlingstiden vil normalt være mellem otte og tolv uger – i komplicerede sager må der dog forventes en noget længere behandlingstid.

    Ankemuligheder
    Er du utilfreds med afgørelsen i din sag, har du mulighed for at anke afgørelsen til:

    Tandskadeankenævnet
    Svanemøllevej 85, 1. sal
    DK-2900 Hellerup
    Tlf. 39 46 34 00

    Sig din mening

    Diskutér denne artikel med andre brugere.
    (Hvis du ønsker at tilknytte et billede til dine indlæg. Så få dig en gravatar!)