- Tandpleje.dk - https://www.tandpleje.dk -

Tandlægeforeningens Patientforsikring

Tandlægeforeningens Patientforsikring dækker, efter reglerne i klage- og erstatningsloven, skader i forbindelse med undersøgelse og behandling hos tandlæger.

Her kan du læse om, hvordan ordningen fungerer for dig som patient. Denne vejledning kan kun opfattes som en forenklet indføring i reglerne, da det vil være for omfattende at have alle detaljer med. Du bør rådføre dig hos din egen tandlæge, hvis du ønsker yderligere informationer.

Du finder også hele ordningen beskrevet på Tandlægeforeningens Patientforsikrings hjemmeside.

Forsikringen dækker
Skader sket i perioden efter den 1. januar 2004 er dækket, hvis den er sket i forbindelse med behandling hos en privatpraktiserende tandlæge eller i forbindelse med behandling i Regionstandplejen (tidl. Amtstandplejen), i de kommunale tandplejeordninger eller på en af universiteternes tandlægeskoler.

Er skaden sket før den 1. januar 2004, er den kun dækket hvis den er sket i forbindelse med behandling hos en privatpraktiserende tandlæge.

Hvornår du får erstatning
Selv om erstatningsordningen kun dækker skader sket i forbindelse med undersøgelse og behandling hos en tandlæge. Har du dog mulighed for at få erstatning, selvom skaden ikke skyldes fejl fra tandlægens side.

Hvis du blev påført en skade i forbindelse med en tandbehandling, kan der ydes erstatning, hvis det vurderes at skaden med overvejende sandsynlighed er forårsaget på én af følgende måder:

Anmeldelsesfrist
For at være berettiget til erstatning, skal skaden være anmeldt senest fem år efter, at du har fået kendskab til den. Der må dog højst være gået ti år, siden skaden blev forvoldt.

Ved ulykkestilfælde
Kommer du til skade ved en ulykke på en tandklinik, som ikke er et led i den faglige behandling, fx. ved at falde på et glat gulv, kan der kun ydes erstatning, hvis der er begået fejl fra klinikkens side.

Hvad der ydes erstatning for
Der ydes erstatning efter reglerne i Erstatningsansvarsloven.

Hvad der ikke ydes erstatning for
Der ydes ikke erstatning for udgifterne til selve den behandling, du kom for at få lavet. Disse udgifter står altid for egen regning. Det samme gælder, hvis behandlingen skal gøres om, fordi den af den ene eller anden grund mislykkedes.

Du kan heller ikke opnå erstatning for følger af den sygdom eller ulykke, som du har fået behandling for, eller hvis behandlingen ikke har ført til det forventede resultat.

Hvis du af en eller anden årsag mener, at behandlingen har været mangelfuld, kan du evt. kræve honoraret betalt tilbage. Dette krav vil i så fald ikke være dækket af forsikringen, men skal fremsættes i forbindelse med en klage til tandlægenævnet i din region.
Tandlægenævnet vil så tage stilling til, hvorvidt du bør få pengene igen for den behandling, du har fået, og som ønsker at klager over.

Læs mere om hvordan du klager til det regionale tandlægenævn.

Hvordan du søger erstatning
Hvis du mener, at du har ret til erstatning, kan du selv eller sammen med din tandlæge udfylde en skadesanmeldelsesblanket og sende den til:

Tandlægeforeningens Patientskadeforsikring
Svanemøllevej 85
DK-2900 Hellerup

Sagsbehandlingstiden vil normalt være mellem otte og tolv uger – i komplicerede sager må der dog forventes en noget længere behandlingstid.

Ankemuligheder
Er du utilfreds med afgørelsen i din sag, har du mulighed for at anke afgørelsen til:

Tandskadeankenævnet
Svanemøllevej 85, 1. sal
DK-2900 Hellerup
Tlf. 39 46 34 00